Мета: - вивчити реакції обміну на якісно новому йонному
рівні;
-
розглянути і
вивчити умови перебігу реакцій йонного обміну до кінця;
-
формувати вміння
та навички у складанні повних та скорочених йонних рівнянь реакцій;
-
розвивати вміння
проводити експеримент, спостерігати за явищами, що при цьому відбуваються,
робити узагальнюючі висновки.
Обладнання
та реактиви: таблиця "Розчини
кислот, основ та солей у воді, роздатковий матеріал; пробірки, розчини: натрій
гідроксиду, купрум (ІІ) сульфату, ферум (ПІ) хлориду, нітратної кислоти.
Тип
уроку: комбінований урок
а) Привітання;
б) Сьогодні на вас чекає напружена, але цікава
робота. Тому я пропоную розпочати наш урок з розминки.
Д.І. Менделєєв писав:
"Задоволення
- пролетить, воно для себе; праця залишить слід довгої радості - вона для
інших. Навчання - собі, плід навчання - іншим. Іншого сенсу немає в навчанні,
інакше воно було б непотрібне".
Отож, я запрошую вас до
цікавого навчання і бажаю вам поважати один одного та створювати протягом уроку
хорошу робочу атмосферу і хороший настрій, адже саме від хорошого настрою
залежить половина успіху на уроці.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Написати рівняння
електролітичної дисоціації речовин:
1. сuSO4
2.
NaOH
3.
FeCl3
4. HCl
5.
HNO3
6.
Ва(ОН)2
-
А початок уроку, як завжди, ми почнемо із повторення.
І група:
1 Електроліти
2.
Неелектроліти
3.
Електролітична дисоціація
ІІ група
4.
Йони
5.
Катіони
6.
Аніони
ІІІ група:
IV.
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку
Щоб
зрозуміти краще тему нашого уроку виконаймо наступне завдання:
FeCl3 + NaOH →
КOH + HCl →
HCl + К2CO3→
(Рівняння реакцій
записуються на дошці і учні вказують тип хімічної реакції)
-
Отже, скажіть будь ласка, що об'єднує усі ці
рівняння реакцій?
-
Які реакції називаються реакціями обміну?
-
Так, але ми з вами вивчаємо розчини. Що ж
насправді відбувається з речовинами під час їхнього розчинення?
-
А що буде відбуватися з йонами під час реакцій
обміну електролітів?
-
То якщо ми з вами говоримо про реакції обміну,
які відбуваються за участю йонів між розчинами електролітів, то чи можете ви
спробувати оголосити тему нашого уроку?
(Тему уроку учні записують у зошити)
-
Після
вивчення даної теми ви маєте:
V. Вивчення
нового матеріалу.
Реакціями
йонного обміну називають реакції, які відбуваються у водних розчинах
електролітів, під час яких електроліти обмінюються йонами. Рівняння цих реакцій
називають йонними рівняннями.
- У
чому ж полягає суть реакцій йонного обміну?
Щоб вияснити це, давайте виконаємо лабораторний дослід, пригадавши
правила ТБ(висять на дошці)
Лабораторний дослід №2 .
Реакції обміну між розчинами електролітів, що відбуваються з
випаданням осаду
Додамо розчини купрум (ІІ)
сульфату та натрій гідроксиду
- Що
ви спостерігаєте?
- Чи
у всіх утворився осад?
-
Чи відбулася хімічна реакція? Чому?
-
Давайте запишемо дану реакцію на дошці і
спробуємо її пояснити. Ви можете звернутися і до роздаткового матеріалу, що є у
вас на столах, де записаний...
1.
Скласти молекулярне рівняння, не забуваючи
розставити необхідні коефіцієнти:
CuSO4 + 2NaOH → Cu(OH)2 + Na2SO4
2.
В молекулярному рівнянні позначити речовини, які
будуть виділятися у вигляді газу (↑) чи осаду (↓):
!!! Молекулярне рівняння не передає суті хімічних перетворень, бо у
ньому, насамперед, записано формули речовин, а не йонів
3.
Речовини, які є електролітами записати у вигляді
йонів, а ті, які є неелектролітами (малодисоційовані, нерозчинні, газоподібні
речовини) - у вигляді молекул:
Cu2+ + SO42- + 2Na+
+ 2OH- → Cu(OH)2↓ + 2Na+
+ SO42-;
4.
Відмітити йони, які в процесі реакції не зазнали
змін:
5.
Вилучити з правої та лівої частини рівняння ті
йони, які не зазнали змін впродовж реакції:
!!! Одержаний запис називається рівнянням у скороченій йонній формі.
Воно відображає суть хімічного перетворення.
У наведеному вище прикладі
відбувається сполучення катіонів Cu2+ та
аніонів OH- з утворенням нерозчинної
речовини - Cu(OH)2. Кажуть, що реакція
відбулася до кінця, бо є зв'язуючі йони.
VI. Застосування
знань і вмінь у стандартних ситуаціях.
- "Розум
полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосовувати ці знання на
практиці"
Робочий
зошит ст. 41, кожен учень отримує окреме рівняння і виконує його самостійно в
зошиті.
(Після виконання завдання пропоную учням
обмінятися робочими зошитами з метою взаємної перевірки. Один учень виконує
завдання на дошці, робить висновок)
-
Але не завжди реакції йонного обміну
супроводжуться утворенням осаду. Виконаємо в зошитах таке завдання.
Завдання 1. (Учень працює
біля дошки)
Розгляньте процеси, що відбуваються при зливанні розчинів купрум
(ІІ) сульфату та хлоридної кислоти.
-
Запишіть молекулярні та йонні рівняння реакцій.
-
Чи відбувається дана реакція до кінця? Чому?
Висновок.
VII. Підведення
підсумків уроку, оцінювання.
1)
Що сподобалось вам на уроці? Що ви для себе
взяли з уроку?
2)
Чи були якісь моменти в уроці, які вам потрібно
ще переварити і попрацювати над ними самостійно?
3)
Що, на вашу думку, не вдалося реалізувати в
уроці, виходячи із завдань уроку? Чи було щось, що вам заважало на уроці?
VIII. Повідомлення
домашнього завдання. § 12.
Ст.39 Завдання 1 і 2
Немає коментарів:
Дописати коментар