четвер, 27 листопада 2014 р.

Мета: - вивчити реакції обміну на якісно новому йонному рівні;
-          розглянути і вивчити умови перебігу реакцій йонного обміну до кінця;
-          формувати вміння та навички у складанні повних та скорочених йонних рівнянь реакцій;
-          розвивати вміння проводити експеримент, спостерігати за явищами, що при цьому відбуваються, робити узагальнюючі висновки.
Обладнання та реактиви: таблиця "Розчини кислот, основ та солей у воді, роздатковий матеріал; пробірки, розчини: натрій гідроксиду, купрум (ІІ) сульфату, ферум (ПІ) хлориду, нітратної кислоти.
Тип уроку: комбінований урок
а) Привітання;
б)  Сьогодні на вас чекає напружена, але цікава робота. Тому я пропоную розпочати наш урок з розминки.
Д.І. Менделєєв писав:
"Задоволення - пролетить, воно для себе; праця залишить слід довгої радості - вона для інших. Навчання - собі, плід навчання - іншим. Іншого сенсу немає в навчанні, інакше воно було б непотрібне".
Отож, я запрошую вас до цікавого навчання і бажаю вам поважати один одного та створювати протягом уроку хорошу робочу атмосферу і хороший настрій, адже саме від хорошого настрою залежить половина успіху на уроці.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Написати рівняння електролітичної дисоціації речовин:
1.     сuSO4
2.     NaOH
3.     FeCl3
4.     HCl
5.     HNO3
6.   Ва(ОН)2
-    А початок уроку, як завжди, ми почнемо із повторення.
І група:
1   Електроліти
2.     Неелектроліти
3.     Електролітична дисоціація
ІІ група
4.     Йони
5.     Катіони
6.     Аніони
ІІІ група:
IV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку
Щоб зрозуміти краще тему нашого уроку виконаймо наступне завдання:
FeCl3 + NaOH
КOH + HCl
HCl + К2CO3

(Рівняння реакцій записуються на дошці і учні вказують тип хімічної реакції)
-         Отже, скажіть будь ласка, що об'єднує усі ці рівняння реакцій?
-         Які реакції називаються реакціями обміну?
-         Так, але ми з вами вивчаємо розчини. Що ж насправді відбувається з речовинами під час їхнього розчинення?
-         А що буде відбуватися з йонами під час реакцій обміну електролітів?
-         То якщо ми з вами говоримо про реакції обміну, які відбуваються за участю йонів між розчинами електролітів, то чи можете ви спробувати оголосити тему нашого уроку?
(Тему уроку учні записують у зошити)
-          Після вивчення даної теми ви маєте:

V. Вивчення нового матеріалу.
Реакціями йонного обміну називають реакції, які відбуваються у водних розчинах електролітів, під час яких електроліти обмінюються йонами. Рівняння цих реакцій називають йонними рівняннями.
-  У чому ж полягає суть реакцій йонного обміну?
Щоб вияснити це, давайте виконаємо лабораторний дослід, пригадавши правила ТБ(висять на дошці)
Лабораторний дослід №2 .
Реакції обміну між розчинами електролітів, що відбуваються з випаданням осаду
Додамо розчини купрум (ІІ) сульфату та натрій гідроксиду
-      Що ви спостерігаєте?
-      Чи у всіх утворився осад?
-      Чи відбулася хімічна реакція? Чому?
-      Давайте запишемо дану реакцію на дошці і спробуємо її пояснити. Ви можете звернутися і до роздаткового матеріалу, що є у вас на столах, де записаний...
1.         Скласти молекулярне рівняння, не забуваючи розставити необхідні коефіцієнти:
CuSO4 + 2NaOH → Cu(OH)2 + Na2SO4
2.     В молекулярному рівнянні позначити речовини, які будуть виділятися у вигляді газу (↑) чи осаду (↓):
!!! Молекулярне рівняння не передає суті хімічних перетворень, бо у ньому, насамперед, записано формули речовин, а не йонів
3.       Речовини, які є електролітами записати у вигляді йонів, а ті, які є неелектролітами (малодисоційовані, нерозчинні, газоподібні речовини) - у вигляді молекул:
Cu2+ + SO42- + 2Na+ + 2OH- → Cu(OH)2 + 2Na+ + SO42-;
4.   Відмітити йони, які в процесі реакції не зазнали змін:
5.    Вилучити з правої та лівої частини рівняння ті йони, які не зазнали змін впродовж реакції:
Cu2+ + 20Н- = Сu(ОН)2
!!! Одержаний запис називається рівнянням у скороченій йонній формі. Воно відображає суть хімічного перетворення.
У наведеному вище прикладі відбувається сполучення катіонів Cu2+ та аніонів OH- з утворенням нерозчинної речовини - Cu(OH)2. Кажуть, що реакція відбулася до кінця, бо є зв'язуючі йони.
VI. Застосування знань і вмінь у стандартних ситуаціях.
-      "Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосовувати ці знання на практиці"
Робочий зошит ст. 41, кожен учень отримує окреме рівняння і виконує його самостійно в зошиті.
(Після виконання завдання пропоную учням обмінятися робочими зошитами з метою взаємної перевірки. Один учень виконує завдання на дошці, робить висновок)
-     Але не завжди реакції йонного обміну супроводжуться утворенням осаду. Виконаємо в зошитах таке завдання.
Завдання 1. (Учень працює біля дошки)
Розгляньте процеси, що відбуваються при зливанні розчинів купрум (ІІ) сульфату та хлоридної кислоти.
-         Запишіть молекулярні та йонні рівняння реакцій.
-         Чи відбувається дана реакція до кінця? Чому?
Висновок.
VII. Підведення підсумків уроку, оцінювання.
1)   Що сподобалось вам на уроці? Що ви для себе взяли з уроку?
2)   Чи були якісь моменти в уроці, які вам потрібно ще переварити і попрацювати над ними самостійно?
3)   Що, на вашу думку, не вдалося реалізувати в уроці, виходячи із завдань уроку? Чи було щось, що вам заважало на уроці?
VIII.  Повідомлення домашнього завдання. § 12.
Ст.39 Завдання 1 і 2

Немає коментарів:

Дописати коментар